Blog - Księgowość z VATINO

Powitanie

Witajcie na moim blogu 😍 

znajdziecie tu informacje z dziedziny szeroko rozumianej księgowości. Postaram się tu opisywać różnego rodzaju rozwiązania problemów, sytuacji z codziennej pracy w biurze rachunkowym. Mam nadzieje, że moje wpisy przydadzą się przedsiębiorcom, ale także innym księgowym, osobom interesujących się podatkami.  

Serdeczności Magdalena Krzeszowiec 

Jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Gdynia 07/09/2023

Witajcie 😍

Dziś kilka słów o jednoosobowej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest to forma prowadzenia działalności regulowana przez kodeks spółek handlowych, jednakże troszkę różni się od standardowej spółki z o.o., gdzie jest minimum dwóch wspólników. Przyjęło się, że "spółką" określamy jakieś przedsięwzięcie, w której uczestniczą przynajmniej dwie osoby - tak jest ze spółką cywilną czy spółką partnerską. Ustawodawca stworzył jednak spółkę, w której jest jeden udziałowiec. Czym się różni od wieloosobowej spółki z o.o.? Po pierwsze, obowiązkiem zgłoszenia do ubezpieczeń - pełnych, jeśli wspólnik nie posiada innego tytułu ubezpieczenia, bądź do obowiązkowej składki zdrowotnej. Po drugie - obowiązek zawierania umów przed notariuszem jeśli drugą stroną umowy jest wspólnik spółki. Dotyczy to wszelkich umów, takich jak umowa pożyczki czy umowa o pracę. Muszą być zawarte przed notariuszem, co oczywiście rodzi dodatkowe koszty zawarcia takiej umowy. Z mojej praktyki mogę powiedzieć, że jeśli zamierzasz otworzyć jednoosobową spółkę dobrze zastanów się jaki kapitał potrzebujesz na rozkręcenie i utrzymanie biznesu. Obowiązkowy kapitał obecnie wynosi minimum 5.000,00 zł, także już na samym początku możesz wpłacić więcej. Pamiętaj jednak o opłacie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) w wysokości 0,5 %. Mój wpis to tylko wskazówki, przed otwarciem spółki radzę omówić temat z prawnikiem i doradcą podatkowym.

Serdeczności

Magdalena Krzeszowiec Biuro Rachunkowe VATINO



Kradzież przedmiotu leasingu

Gdynia 09/09/2023

Witajcie😍

dziś wpis o takiej przykrej sytuacji jaką jest kradzież, a dokładniej kradzież samochodu objętego leasingiem. Poza oczywistym zgłoszeniem sprawy na policję, do leasingodawcy oraz ubezpieczyciela przyszło pytanie jak to rozwiązać podatkowo. W związku z utratą przedmiotu leasingu umowa ulega natychmiastowemu rozwiązaniu i klient zobowiązany zostaje do uregulowania pozostałych rat do spłaty. Ponadto leasingodawcy zostanie wypłacone odszkodowanie - gdyż to on jest właścicielem samochodu. Po dokonaniu rozliczeń różnica zostaje wypłacona klientowi. A co z kosztami i przychodami po utracie samochodu? Nie ma żadnych przeciwskazań do ujęcia pozostałych faktur w koszty firmy, gdyż były to znane przedsiębiorcy koszty (posiadł harmonogram spłaty rat), związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Dodatkowo jednak należy pamiętać, iż otrzymane odszkodowanie tym samym trzeba będzie ująć w pozostałe przychody. Inna kwestię jaką należy jeszcze rozważyć to podatek VAT. Jeśli był to samochód osobowy wykorzystywany tylko do działalności i został złożony VAT-26 trzeba będzie o kradzieży poinformować Urząd Skarbowy. Generalnie VAT-26 składamy w przypadku zmiany przeznaczenia samochodu, jednak według wyjaśnień należy to robić także w przypadku sprzedaży samochodu. Konsultując się z Krajową Informacją Skarbową uzyskałam informację, iż nie ma wytycznych co do kradzieży, więc w tej sprawie należy się indywidualnie kontaktować z właściwym Urzędem Skarbowym. 

Serdeczności

Magdalena Krzeszowiec Biuro rachunkowe VATINO


Programista na ryczałcie

Gdynia 13/09/2023

Witajcie😍

Dziś, 13 września, obchodzimy Dzień Programisty 🤓💻🎉

Z tej okazji składamy serdeczne życzenia wszystkim Programistom 💐🍫

Prowadząc działalność w tym zawodzie można wybrać opodatkowanie według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. W związku ze zmianą przepisów coraz więcej osób decyduje się na wybór ryczałtu. Działalność z PKD 62.01 związaną z oprogramowaniem na ryczałcie:

- korzysta ze stawki 12% podatku,

- w niektórych przypadkach może korzystać ze stawki 8,5 % podatku. Warto jednak ustalić PKWiU z GUSem oraz wystąpić o indywidualną interpretację,

- prowadząc działalność na ryczałcie należy pamiętać, iż różne czynności są różnie opodatkowane, nie jest tutaj sztywno przypisany podatek. Na przykład w sytuacji uzyskania bezpłatnego pakietu medycznego należy taki przychód opodatkować według stawki podatku 3%,

- ryczałt nie może zostać wybrany, jeśli świadczysz usługi na rzecz byłego pracodawcy w przeciągu 2 lat od zakończenia pracy na etacie,

- możesz korzystać z ulg na IKZE czy na krew,

- w rozliczeniu rocznym nie możesz rozliczyć się z małżonkiem,

- wybór ryczałtu nie wyklucza rejestracji do VATu. Możesz jedocześnie być na vacie i na ryczałcie 🙂.

Serdeczności

Magdalena Krzeszowiec Biuro rachunkowe VATINO


Zmiana miejsca zamieszkania

Gdynia 06/10/2023

Witajcie serdecznie 😍

Dziś krótki wpis o zmianie miejsca zamieszkania. Jeśli przedsiębiorca zmieni swoje miejsce zamieszkania ma obowiązek dokonać aktualizacji swojego wpisu w CEIDG. Należy pamiętać, iż obecnie nie ma przymusu podawania adresu wykonywania działalności, jeśli takiego nie posiadamy. Jednakże dla kontaktu z Urzędem Skarbowym czy ZUSem należy podawać w CEIDG aktualny adres zamieszkania. To właśnie ten adres weryfikuje nam pod jaki Urząd Skarbowy będziemy podlegać ze swoimi rozliczeniami. Jeśli przedsiębiorca jest zarejestrowany również jako podatnik VAT w jego obowiązku jest złożenie aktualizacji druku VAT-R. Obecnie, tak jak przy rejestracji, Urząd Skarbowy będzie sprawdzał podatnika - tj. należy złożyć dokument z tytułem prawnym do lokalu, który zamieszkuje przedsiębiorca oraz opis działalności.

Udanego weekendu 😊

Magdalena Krzeszowiec Biuro rachunkowe VATINO


Koszty uzyskania przychodu w umowie o pracę

Gdynia 23/11/2023

Witajcie serdecznie 😍

Ostatnie spotkanie z przyjaciółką natchnęło mnie na małe podsumowanie pozycji z listy płac jaką są koszty uzyskania przychodu w umowie o pracę. Młode pokolenie wchodząc na rynek pracy dostaje do popisania masę dokumentów w związku z zatrudnieniem, być może nie do końca rozumiejąc co ustawodawca miał na myśli 😅. Wypełniając druk PIT-2 w pozycji F znajduje się informacja dot. podwyższonych kosztów uzyskania przychodów - jeśli miejsce zamieszkania znajduje się w innej miejscowości niż zakład pracy. O co chodzi w ogóle z tymi kosztami, zwykłymi i podwyższonymi? Już śpieszę z wyjaśnieniem.

Zawierając umowę pracy pracownik zobowiązuje się świadczyć pracę na rzecz pracodawcy, a ten w zamian zapłatę mu wynagrodzenia. Ustawodawca tworząc system wynagradzania, potrącenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne postanowił ująć również tzn. KUP - koszty uzyskania przychodu. Można to rozumieć tak - pracownik, aby pójść do pracy i zarobić pieniądze musiał wydać 250,00 lub 300,00 zł (kwoty ryczałtowe określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 22 ust 2). Jest to kwota za np. koszt biletu miesięcznego, paliwo. Co jest istotne, te kwoty nie są w żaden sposób wypłacane przez pracodawcę czy urząd skarbowy! Jest to tylko i wyłącznie kwota ujęta do celów wyliczenia podatku za wynagrodzenie. Taki sztuczny zapis rachunkowy nie związany z żadną dodatkową kwotą do wypłaty dla pracownika. Jak wcześniej wspomniałam, rozróżnia się dwie kwoty - 250,00 zł - jeśli miejsce zamieszkania i zakładu pracy są w tej samej miejscowości oraz 300,00 zł - jeśli te miejscowości są różne - i tylko tę informację zaznacza się w PIT-2 (koszty 250,00 naliczane są automatycznie). W zeznaniu rocznym następuje podsumowanie i przy kilku umowach o pracę pojawia się ograniczenie - 4500,00 zł przy stosowaniu kwot 250,00 zł/miesięcznie lub 5400,00 zł przy stosowaniu kwot 300,00 zł/miesiąc.

W zeznaniu rocznym istnieje natomiast możliwość rozliczenia rzeczywistych kosztów dojazdu, ALE! tylko na podstawie imiennych biletów okresowych, których ujęcie opłaca się w momencie przekroczenia wyżej wspomnianych kwot.

Przy okazji przypominam, iż w roku najniższe wynagrodzenie będzie wynosić:

Serdeczności😊

Magdalena Krzeszowiec Biuro rachunkowe VATINO


Szkolenie z KSeF - certyfikat

Gdynia 30/11/2023

Witajcie serdecznie 😍

Przygotowując się do zmian w nadchodzącym 2024 roku odbyłam kolejne szkolenie z KSeFu. Tym razem było to szkolenie dotyczące wdrożenia KSeF w biurze rachunkowym. Ważne jest na nowo ustalenie zasad współpracy z Klientami w celu uniknięcia nieporozumień. Zmiany, które wchodzą od 1 lipca 2024, są na tyle duże i ważne, że przygotowania należy zacząć ze znacznym wyprzedzeniem. Istotne jest fachowe wytłumaczenie jak będzie działać ten system oraz przekazanie wskazówek do jego wdrożenia. Jeśli jesteś ciekawy/a jak będzie wyglądała współpraca z biurem zachęcam serdecznie do kontaktu. 


Certyfikat można zobaczyć w galerii na głównej stronie😀.

Serdeczności😊

Magdalena Krzeszowiec Biuro rachunkowe VATINO


Opłata za opakowania z tworzyw sztucznych

Gdynia 12/12/2023

Witajcie serdecznie 😍


Od 01 stycznia 2024 przedsiębiorcy prowadzący działalność obejmującą handel detaliczny, hurtowy lub punkt gastronomiczny zobowiązani są do pobierania od klienta końcowego opłaty za jednorazowe opakowania na żywność. Dotyczy to między innymi kubków na napoje, pudełka z pokrywką lub bez na żywność gotową do spożycia. Maksymalna cena za sztukę produktu jednorazowego wynosi 1,00 zł. 

Ustawa z dnia 11.05.2001 o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej

Źródło: https://przepisy.gofin.pl/przepisy,4,29,164,1002,,20230524,ustawa-z-dnia-11052001-r-o-obowiazkach-przedsiebiorcow-w.html#P389709


Serdeczności😊

Magdalena Krzeszowiec 

Biuro rachunkowe VATINO


Spis z natury

Gdynia 27/12/2023

Witajcie serdecznie 😍


Jak to mówią, święta, święta i po świętach ;). Nowy rok zbliża się wielkimi krokami, część osób pewnie spisuje już swoje postanowienia noworoczne, a przedsiębiorcy nie powinni zapomnieć o sporządzeniu inwentaryzacji na koniec roku ;).

Czym jest spis z natury/inwentaryzacja/remanent?

Spis z natury obejmuje towary handlowe, wyroby gotowe i półwyroby, produkcję w toku, a także materiały. Taki spis należy sporządzić w określonych ustawowo momentach:

Sporządzenie takiego spisu nie polega na wydrukowaniu stanu magazynowego z systemu, a na fizycznym zliczeniu towaru. Na pewno nie raz spotkaliście się z zamknięciem sklepu z kartką "Zamknięte, remanent";) Taki spis ma też określone elementy, które musi zawierać. Jest to:

Wartość remanentu na koniec danego roku jest również remanentem początkowym na rok kolejny. Obowiązek sporządzenia spis z natury wynika z realnego przedstawienia dochodu za dany rok. Ustawodawca dał możliwość rozliczenia różnic remanentowych w zaliczce za grudzień lub przy sporządzeniu zeznania za dany rok.

Można określić ujemne lub dodatnie różnice w remanencie, które następująco wpływają na podatek:

Pamiętaj, remanent początkowy dodajemy jakby do kosztów, a końcowy odejmujemy. Działanie to ma nam pokazać realny dochód, więc do kosztów dodajemy te towary, którymi mogliśmy handlować przez dany rok, a tych których nie udało się sprzedać odejmujemy.

Na przykładzie liczbowym:

Pan Antek handlował narzędziami. Miał na początku roku 10 śrubokrętów po 5 zł i 5 młotków po 10 zł. Razem jego spis z natury wynosił 100 zł. Przez cały rok udało mu się uzyskać dochód w wysokości 5.000 zł. Na dzień 31.12.2023 dokonał spisu z natury i wyszło, że posiada 5 par kombinerek po 20 zł, 3 śrubokręty po 5 zł i 1 młotek po 12 zł. Razem jego remanent wyniósł 127 zł. Ostatecznie dochód do wykazania w zeznaniu będzie obliczony w następujący sposób:

Dochód 5000,00 zł + remanent początkowy 100,00 zł - remanent końcowy 127,00 zł = 4973,00 zł.


Mam nadzieję, że odrobinę rozjaśniłam temat spisu z natury. 


Serdeczności😊

Magdalena Krzeszowiec 

Biuro rachunkowe VATINO


Obowiązki sprawozdawcze za rok 2023

Gdynia 16/03/2024

Witajcie serdecznie 😍


Nowy Rok rozpoczął się intensywną pracą i dziś małe przypomnienie o zbliżających się obowiązkach zamykających rok 2023.

Za nami już rozliczenia roczne pracowników, PIT-11, PIT-4R i PIT-8AR dawno złożone w Urzędzie Skarbowym.

A co jeszcze przed nami?

Do końca marca zamykamy spółki, należy przygotować i złożyć CIT-8, a także sporządzić sprawozdanie finansowe. Następnie mamy 3 miesiące na jego zatwierdzenie.

W tym roku 31 marca wypada w niedzielę wielkanocną, co oznacza, że ostatecznie CIT-8 należy złożyć w Urzędzie Skarbowym do 2 kwietnia. Nie zmienia to jednak terminu przygotowania sprawozdania finansowego.

Do 2 kwietnia należy także złożyć deklarację IF-2R o wysokości dochodów osiągniętych przez podmioty zagraniczne na terenie Polski.

Następnie do 30 kwietnia należy złożyć zeznanie roczne PIT-28, PIT-37, PIT-36 i PIT-36L, a także PIT-38 i PIT-39.

Osoby fizyczne, które otrzymały PIT-11 lub PIT-40 mają już wstępnie przygotowane zeznanie na stronie e-Urzędu Skarbowego, które w przypadku braku zatwierdzenia zostanie automatycznie przyjęte przez Urząd z dniem 1 maja. 

Osoby prowadzące działalność gospodarczą również mogą złożyć zeznanie przez e-Urząd Skarbowy po uzupełnieniu dany dotyczących dochód i składek związanych z działalnością.

W przypadku zwrotu z Urzędu Skarbowego, jego wpływ na konto powinien nastąpić w ciągu 45 dni jeśli zeznanie zostało złożone elektronicznie lub w ciągu 90 dni w przypadku papierowego złożenia zeznania w Urzędzie Skarbowym.

Kolejnym obowiązkiem jest rozliczenie rocznej składki zdrowotnej w ZUSie, którego należy dokonać w deklaracji za kwiecień 2024 składanej do 20 maja 2024.

Do 30 czerwca natomiast należy zatwierdzić sprawozdanie finansowe, które wraz z uchwałami złożyć w KRS do 15 lipca 2024.

Serdeczności😊

Magdalena Krzeszowiec 

Biuro rachunkowe VATINO


Odliczenie podatku VAT od paliwa

Gdynia 22/04/2024

Witajcie serdecznie 😍


Dziś krótki wpis dotyczący odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa, a także innych wydatków eksploatacyjnych do samochodów osobowych (serwisowania, napraw, a także innych towarów i usług związanych z użytkowaniem samochodu).

Oto informacje na temat odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa do samochodu osobowego w Polsce:

Jeśli przedsiębiorca wykorzystuje samochód osobowy w użytku mieszanym tzn. w zarówno celach firmowych, jak i prywatnych ,to może odliczyć 50% podatku VAT od wydatków związanych z tym pojazdem.

Ważne jest, aby samochód miał dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony.

Pełne odliczenie VAT od zakupu paliwa do samochodu osobowego jest możliwe, jeśli spełnione są pewne warunki:

Warto pamiętać, że odliczenie podatku VAT zależy od sposobu wykorzystania pojazdu w firmie. Przedsiębiorca musi zdecydować, czy będzie odliczał 50%, czy też 100% VAT od paliwa i innych wydatków związanych z samochodem

Serdeczności😊

Magdalena Krzeszowiec 

Biuro rachunkowe VATINO