Blog - Księgowość z VATINO

Powitanie

Witajcie na moim blogu 😍 

znajdziecie tu informacje z dziedziny szeroko rozumianej księgowości. Postaram się tu opisywać różnego rodzaju rozwiązania problemów, sytuacji z codziennej pracy w biurze rachunkowym. Mam nadzieje, że moje wpisy przydadzą się przedsiębiorcom, ale także innym księgowym, osobom interesujących się podatkami.  

Serdeczności Magdalena Krzeszowiec 

Jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Gdynia 07/09/2023

Witajcie 😍

Dziś kilka słów o jednoosobowej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest to forma prowadzenia działalności regulowana przez kodeks spółek handlowych, jednakże troszkę różni się od standardowej spółki z o.o., gdzie jest minimum dwóch wspólników. Przyjęło się, że "spółką" określamy jakieś przedsięwzięcie, w której uczestniczą przynajmniej dwie osoby - tak jest ze spółką cywilną czy spółką partnerską. Ustawodawca stworzył jednak spółkę, w której jest jeden udziałowiec. Czym się różni od wieloosobowej spółki z o.o.? Po pierwsze, obowiązkiem zgłoszenia do ubezpieczeń - pełnych, jeśli wspólnik nie posiada innego tytułu ubezpieczenia, bądź do obowiązkowej składki zdrowotnej. Po drugie - obowiązek zawierania umów przed notariuszem jeśli drugą stroną umowy jest wspólnik spółki. Dotyczy to wszelkich umów, takich jak umowa pożyczki czy umowa o pracę. Muszą być zawarte przed notariuszem, co oczywiście rodzi dodatkowe koszty zawarcia takiej umowy. Z mojej praktyki mogę powiedzieć, że jeśli zamierzasz otworzyć jednoosobową spółkę dobrze zastanów się jaki kapitał potrzebujesz na rozkręcenie i utrzymanie biznesu. Obowiązkowy kapitał obecnie wynosi minimum 5.000,00 zł, także już na samym początku możesz wpłacić więcej. Pamiętaj jednak o opłacie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) w wysokości 0,5 %. Mój wpis to tylko wskazówki, przed otwarciem spółki radzę omówić temat z prawnikiem i doradcą podatkowym.

Serdeczności

Magdalena Krzeszowiec Biuro Rachunkowe VATINO



Kradzież przedmiotu leasingu

Gdynia 09/09/2023

Witajcie😍

dziś wpis o takiej przykrej sytuacji jaką jest kradzież, a dokładniej kradzież samochodu objętego leasingiem. Poza oczywistym zgłoszeniem sprawy na policję, do leasingodawcy oraz ubezpieczyciela przyszło pytanie jak to rozwiązać podatkowo. W związku z utratą przedmiotu leasingu umowa ulega natychmiastowemu rozwiązaniu i klient zobowiązany zostaje do uregulowania pozostałych rat do spłaty. Ponadto leasingodawcy zostanie wypłacone odszkodowanie - gdyż to on jest właścicielem samochodu. Po dokonaniu rozliczeń różnica zostaje wypłacona klientowi. A co z kosztami i przychodami po utracie samochodu? Nie ma żadnych przeciwskazań do ujęcia pozostałych faktur w koszty firmy, gdyż były to znane przedsiębiorcy koszty (posiadł harmonogram spłaty rat), związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Dodatkowo jednak należy pamiętać, iż otrzymane odszkodowanie tym samym trzeba będzie ująć w pozostałe przychody. Inna kwestię jaką należy jeszcze rozważyć to podatek VAT. Jeśli był to samochód osobowy wykorzystywany tylko do działalności i został złożony VAT-26 trzeba będzie o kradzieży poinformować Urząd Skarbowy. Generalnie VAT-26 składamy w przypadku zmiany przeznaczenia samochodu, jednak według wyjaśnień należy to robić także w przypadku sprzedaży samochodu. Konsultując się z Krajową Informacją Skarbową uzyskałam informację, iż nie ma wytycznych co do kradzieży, więc w tej sprawie należy się indywidualnie kontaktować z właściwym Urzędem Skarbowym. 

Serdeczności

Magdalena Krzeszowiec Biuro rachunkowe VATINO


Programista na ryczałcie

Gdynia 13/09/2023

Witajcie😍

Dziś, 13 września, obchodzimy Dzień Programisty 🤓💻🎉

Z tej okazji składamy serdeczne życzenia wszystkim Programistom 💐🍫

Prowadząc działalność w tym zawodzie można wybrać opodatkowanie według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. W związku ze zmianą przepisów coraz więcej osób decyduje się na wybór ryczałtu. Działalność z PKD 62.01 związaną z oprogramowaniem na ryczałcie:

- korzysta ze stawki 12% podatku,

- w niektórych przypadkach może korzystać ze stawki 8,5 % podatku. Warto jednak ustalić PKWiU z GUSem oraz wystąpić o indywidualną interpretację,

- prowadząc działalność na ryczałcie należy pamiętać, iż różne czynności są różnie opodatkowane, nie jest tutaj sztywno przypisany podatek. Na przykład w sytuacji uzyskania bezpłatnego pakietu medycznego należy taki przychód opodatkować według stawki podatku 3%,

- ryczałt nie może zostać wybrany, jeśli świadczysz usługi na rzecz byłego pracodawcy w przeciągu 2 lat od zakończenia pracy na etacie,

- możesz korzystać z ulg na IKZE czy na krew,

- w rozliczeniu rocznym nie możesz rozliczyć się z małżonkiem,

- wybór ryczałtu nie wyklucza rejestracji do VATu. Możesz jedocześnie być na vacie i na ryczałcie 🙂.

Serdeczności

Magdalena Krzeszowiec Biuro rachunkowe VATINO


Zmiana miejsca zamieszkania

Gdynia 06/10/2023

Witajcie serdecznie 😍

Dziś krótki wpis o zmianie miejsca zamieszkania. Jeśli przedsiębiorca zmieni swoje miejsce zamieszkania ma obowiązek dokonać aktualizacji swojego wpisu w CEIDG. Należy pamiętać, iż obecnie nie ma przymusu podawania adresu wykonywania działalności, jeśli takiego nie posiadamy. Jednakże dla kontaktu z Urzędem Skarbowym czy ZUSem należy podawać w CEIDG aktualny adres zamieszkania. To właśnie ten adres weryfikuje nam pod jaki Urząd Skarbowy będziemy podlegać ze swoimi rozliczeniami. Jeśli przedsiębiorca jest zarejestrowany również jako podatnik VAT w jego obowiązku jest złożenie aktualizacji druku VAT-R. Obecnie, tak jak przy rejestracji, Urząd Skarbowy będzie sprawdzał podatnika - tj. należy złożyć dokument z tytułem prawnym do lokalu, który zamieszkuje przedsiębiorca oraz opis działalności.

Udanego weekendu 😊

Magdalena Krzeszowiec Biuro rachunkowe VATINO


Koszty uzyskania przychodu w umowie o pracę

Gdynia 23/11/2023

Witajcie serdecznie 😍

Ostatnie spotkanie z przyjaciółką natchnęło mnie na małe podsumowanie pozycji z listy płac jaką są koszty uzyskania przychodu w umowie o pracę. Młode pokolenie wchodząc na rynek pracy dostaje do popisania masę dokumentów w związku z zatrudnieniem, być może nie do końca rozumiejąc co ustawodawca miał na myśli 😅. Wypełniając druk PIT-2 w pozycji F znajduje się informacja dot. podwyższonych kosztów uzyskania przychodów - jeśli miejsce zamieszkania znajduje się w innej miejscowości niż zakład pracy. O co chodzi w ogóle z tymi kosztami, zwykłymi i podwyższonymi? Już śpieszę z wyjaśnieniem.

Zawierając umowę pracy pracownik zobowiązuje się świadczyć pracę na rzecz pracodawcy, a ten w zamian zapłatę mu wynagrodzenia. Ustawodawca tworząc system wynagradzania, potrącenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne postanowił ująć również tzn. KUP - koszty uzyskania przychodu. Można to rozumieć tak - pracownik, aby pójść do pracy i zarobić pieniądze musiał wydać 250,00 lub 300,00 zł (kwoty ryczałtowe określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 22 ust 2). Jest to kwota za np. koszt biletu miesięcznego, paliwo. Co jest istotne, te kwoty nie są w żaden sposób wypłacane przez pracodawcę czy urząd skarbowy! Jest to tylko i wyłącznie kwota ujęta do celów wyliczenia podatku za wynagrodzenie. Taki sztuczny zapis rachunkowy nie związany z żadną dodatkową kwotą do wypłaty dla pracownika. Jak wcześniej wspomniałam, rozróżnia się dwie kwoty - 250,00 zł - jeśli miejsce zamieszkania i zakładu pracy są w tej samej miejscowości oraz 300,00 zł - jeśli te miejscowości są różne - i tylko tę informację zaznacza się w PIT-2 (koszty 250,00 naliczane są automatycznie). W zeznaniu rocznym następuje podsumowanie i przy kilku umowach o pracę pojawia się ograniczenie - 4500,00 zł przy stosowaniu kwot 250,00 zł/miesięcznie lub 5400,00 zł przy stosowaniu kwot 300,00 zł/miesiąc.

W zeznaniu rocznym istnieje natomiast możliwość rozliczenia rzeczywistych kosztów dojazdu, ALE! tylko na podstawie imiennych biletów okresowych, których ujęcie opłaca się w momencie przekroczenia wyżej wspomnianych kwot.

Przy okazji przypominam, iż w roku najniższe wynagrodzenie będzie wynosić:

Serdeczności😊

Magdalena Krzeszowiec Biuro rachunkowe VATINO


Szkolenie z KSeF - certyfikat

Gdynia 30/11/2023

Witajcie serdecznie 😍

Przygotowując się do zmian w nadchodzącym 2024 roku odbyłam kolejne szkolenie z KSeFu. Tym razem było to szkolenie dotyczące wdrożenia KSeF w biurze rachunkowym. Ważne jest na nowo ustalenie zasad współpracy z Klientami w celu uniknięcia nieporozumień. Zmiany, które wchodzą od 1 lipca 2024, są na tyle duże i ważne, że przygotowania należy zacząć ze znacznym wyprzedzeniem. Istotne jest fachowe wytłumaczenie jak będzie działać ten system oraz przekazanie wskazówek do jego wdrożenia. Jeśli jesteś ciekawy/a jak będzie wyglądała współpraca z biurem zachęcam serdecznie do kontaktu. 


Certyfikat można zobaczyć w galerii na głównej stronie😀.

Serdeczności😊

Magdalena Krzeszowiec Biuro rachunkowe VATINO